söndag 24 juli 2011

Var egentligen på jakt efter helt andra saker häromdagen när jag gjorde ett lite annorlunda loppisfynd. Men visst är det så ibland att det roliga sakerna dyker upp där man minst anar och när man alls inte letar efter dem?
Hittade en astrokarta som vi köpte med hem. Har varit lite fascinerad av stjärnbilder ända sedan jag som liten såg Stjärnhuset med Sif Ruud som berättade historier från den grekiska mytologin för Johannes Brost, minns ni? =)


När vi lämnade "mitt i stan" för vårat lilla torp på landet slogs vi först av hur tyst det var här ute i skogen, och sedan av hur mörkt det är. Inga skyltar och gatlyktor lyser upp här ute som vi var vana vid i stan. Och i och med mörkret, ser man också alla stjärnor väldigt tydligt, fantastiskt vackert!


Och nu kan jag ta med astrokartan ut och se om jag kan hitta stjärnbilderna från kartan, kanske kan jag nu hitta fler än Orion och Karlavagnen.. Ska bli spännande att ge sig ut och stirra mot himlen någon stjärnklar natt...

1 kommentar:

Gardenhouse sa...

Så mysig karta över stjärnbilder... Och vilken nytta ni ska få av den nu i höstmörkret, då är stjärn himmlen vacker. Mysigt att ha flyttat ut till torpet, skillnad från stan såklart.
Är själv född och uppvuxen i stan som jag sedan bytte ut mot ett liv på landet med djur, längtar inte tillbaka till stan.
Tack för den fina kommentaren hos mig,
kram Sussi