onsdag 23 november 2011

Söta som socker..?

Jag fortsätter mina förberedelser inför söndag och julen och idag blir det ytterligare ett litet pysseltips från mig. Det här är ett väldigt enkelt och väldigt användbart pyssel att göra.

Jag har gjort små, små, små paket i olika former och färger som kan användas till massor av dekorationer. Här har en av mina kammarljusstakar fått lite mossa och en härlig hög med julklappar.


Julklapparna kan användas till dekoration som här, eller till att pynta adventsljusstaken eller som dekoration på julklappar. Det går också fint att knyta fast en liten sytråd eller liknande i snöret på paketet och ha dem hängande i minienen eller i granris. Eftersom de är så små tar det inte upp någon direkt plats och kan faktiskt få dyka upp lite varstans under julen, kanske vid hallspegeln eller i ett fönster.


Här ser ni att mitt notpapper återigen fått vara med i pysslet. Är också väldigt förtjust i vanligt brunt inslagningspapper, så det använde jag till några. För den som vill ha en mer glittrig jul går det alldeles utmärkt att slå in de små paketen i aluminiumfolie. Här får ni en smygtitt på en adventsljusstake som ännu inte är färdigpysslad...


De små paketen har jag gjort av sockerbitar. De flesta är bara en enkel inslagen sockerbit, men paket i olika former och storlekar kan göras genom att sätta flera sockerbitar bredvid varandra eller ovanpå varandra. Det är bara att testa sig fram tills man hittar formen på sitt paket. Jag har använt olika typer av snöre. Vill man använda vanligt paketsnöre kan det vara bra att dela dem på mitten på längden så blir de lagom breda.


Vill igen tacka för att ni tittar in hos mig, såg att besöksräknaren nu passerat 10 000 vilket är alldeles fantastiskt roligt! Och tack snälla för era fina kommentarer, de värmer och gör mig så glad!

Nu ska jag titta runt en liten stund i Blogglandia och se vad som hänt sedan sist!

9 kommentarer:

EnSpruckenRosaTekopp sa...

Hej.. Vilken söt liten pysselide' du bjuder på idag:) kram Tilda

Anonym sa...

Men så sött och smart att använda sig av sockerbitar,) Jättegulliga paket, gillar speciellt de med noter på...

Önskar dig en härlig dag

Gunillasljusglimtar sa...

Åh vilket fint pyssel du grejar med!! Kan man göra så små paket med sina fingrar tro? Gud så fint...Tack för titten o fina ord till mej.Ja kjolen är inte riktigt färdigän men hoppas i morn eller i kväll..Kramis Gunilla

Anna sa...

Nämen det var väl det SÖTASTE på länge!! HÄR ska det banne mig pysslas!:) Tack för tipset!
Kram Anna

Änglarum sa...

Hej Petra! men så söta! men pilligt kan jag tro..här håller jag på med adventsstöket i o med att jag jobbar fre lör sön..så jag tar lite pö om pö...ha det gott!kramiz Jessica

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Superfina paket. Först undrade jag hur 17 du burit dig åt för att göra så små paket men sedan läste jag om sockerbitarna - så smart! =) Tack för härlig inspiration.

Kram kram

Maria sa...

Njuter av allt fint du pysslat med. Läst ikapp mig på din blogg nu. Så mycket inspiration...♥
Kram Maria

katha´s kortmakeri sa...

Ja söt som socker var rätta namnet. Nu kliar det i fingrarna måste nog prova... Men måste nog köpa socker här hemma använder vi kanderat socker å de bitarna å SÅ knöliga å nästan runda (fast charmiga
Tack för dagens pysseltips!
Kram Katha

Anonym sa...

Vad duktig du är och vilken fantasi! Kan man börja jobba halvtid tro så man kan vara hemma och pyssla! Du är så kreativ och duktig! Kramiz Mamz