lördag 21 juli 2012

Att spara sommaren på burk...

Härlig solig dag idag, det är bara att passa på att njuta! Hoppas vi har många fina veckor kvar på sommaren ännu så att man får njuta av härligt väder och alla vackra blommor. Jag har varit ute och plockat många olika blommor och lagt dem på tork för att kunna spara doften av sommar...



Gjorde ett första försök med pioner, fjärilslavendel och violer, doftar ljuvligt!



Mina favoriter aklejorna har nu blommat över men även bladen och frökapslarna som bildas efter blomning tycker jag är vackra och dem blandade jag med andra blommor och lade ut på ett fat för torkning.



Att blanda olika blommor och blad på ett fat kan bli ganska dekorativt och det här fatet får stå framme och dofta gott under tiden blommorna torkar.



Hittade också några klöver som inte helt blommat över och som fick bli del av ytterligare ett fat tillsammans med bland annat blommor från mina jättedaggkåpor.



Några av de här blommorna doftar inte så mycket i sig själva, så jag har provat att hälla några droppar doftolja på dem under torkningen. Hoppas få potpurri som doftar härligt av till exempel lavendel och jasmin.



Har också sett att lavendeln börjar blomma ordentligt ute i trädgården och självklart plockas dessa också in för torkning, men dem ska jag nog använda till annat än potpurri. Härligt att kunna hänga upp doftande små tyghjärtan här och var eller göra små kuddar att lägga i linneskåpet. =)



Men nu ska jag nog gå ut och se till att få lite sol på näsan. =) Hoppas ni får en riktigt mysig helg!

Inga kommentarer: