söndag 26 maj 2013

Ge inte upp..!

Hade igår ännu en eftermiddag i trädgården och timmarna bara försvinner när jag pysslar och rensar och det är så roligt att se att det växer och att nya blommor och blad tittar fram varje dag! Har varit runt bland bärbuskar och trädgårdsland och ser att det förmodligen finns chans till lite krusbär även i år...


Och med lite tur blir det också vinbär...


Och det börjar bli hög tid att fika gott med årets första rabarberpaj...


För några dagar sedan skrev jag om att vi tyvärr har en del i trädgården som inte klarat vintern så bra, men jag upptäckte också att vi fått en ny blomma i trädgården som jag inte sett förut och som förmodligen planterats av någon av de tidigare ägarna av vårt torp. Den här dök upp under vår rhododendron, och kanske är det så att den fick chans att titta upp nu när vår rhododendron blivit lite skadad och därför inte breder ut sina blad som förra året.


Jag köpte också en del lavendel i veckan eftersom förra årets lavendel inte verkade ha klarat vintern. Var på vippen att gräva upp de gamla risiga plantorna när jag fick se små, små gröna blad.. Inte kunde jag ta bort dem då.. Så för er som precis som jag haft funderingar på att röja bort det gamla och vissna, kanske kan det vara idé att vänta en vecka till eller två, för kanske kan blommorna hämta sig och hitta upp iallafall =)


Jag tror att jag tittar ut i trädgården en stund till medan solen är framme, sedan ska det firas mors dag.
Önskar er alla en ljuvlig söndag!

6 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Jag har också en rödvinbärs bild på bloggen idag, hihi....
Nu vill man vara ute mycket o länge när det är så fint väder....igår hade vi toppen väder här...idag är det också fint...vi ska ut och äta mors dags middag snart;)))Skönt att slippa laga mat....
Stor kram min vän!!

Unknown sa...

Samma här med lavendeln, var på väg att slänga dem när plötsligt små små gröna blad dykt upp. SÅ nu slipper jag köpa nya;) Den gula blomman har vi i massor här med, vet dock inte vad den heter men den sprider sig som sjutton och vacker är den.

Önskar dig en ljuvlig vecka
Kram
ANnie

Anna sa...

Jag trodde också lavendeln hade dött för alltid. Men en handelsträdgård jag hälsade på sa att det beror på att tjälen satt i så länge i marken i år, i kombination med solens värme. Man skulle inte ge upp innan framåt misdommar sa han!
Kram Anna

Änglarum sa...

Hej! lavendeln här ser likadan ut..men lite liv finns allt! men det är otroligt sent i år!hoppas på mycke sol o värme nu..kram Jessica

Mycket annat & lite betong sa...

Jag har också en hel del växter som inte verkar ha överlevt vintern, men de får väl stå ett tag till så får vi se. Några små blad har just kommit på salvian men inget på timjanplantorna.
Nej, jag ska inte ge upp riktigt än!

Kram Agneta

Marie maräng sa...

Vad kul men en vacker nykomling i trädgården :) Vilken tur att lavendeln kommer med livtecken innan du hann ta bort den... med lite kärlek och omsorg blir den säkert kanonfin innan sommaren är slut ;)

Hos oss har en av blåbärsbuskarna haft det hårt i vinter. Det flesta grenarna var brutna så hoppas verkligen att den klarar sig.

Önskar dig en fin fin vecka!
Kram Marie