söndag 15 december 2013

Tredje advent...

Tredje advent och en härlig söndag. Har tänt ytterligare ett ljus i adventsljusstakarna och njuter av lugnet...

Såhär under veckorna innan jul är det mycket som ska ordnas och planeras och tiden känns ibland lite knapp, men det är en riktigt härlig tid nu, då man kan njuta av alla vackra stjärnor och ljusstakar som pryder fönstren i varje hus. Lite pyssel har ju hunnits med också. Jag testade en variant som jag inte tror att jag pysslat med sedan jag var riktigt liten....


Om man vill göra sina egna dekorationer (för min del stjärnor, har blivit alldeles tokig i stjärnor...) behöver man inte köpa in så mycket material, de flesta ingredienser finns redan hemma i köket. Jag provade nämligen att tillverka mina stjärnor med saltdeg, eller trolldeg som vi kallade det när jag var liten, kommer ni ihåg? =)

Salt, mjöl, vatten och lite olja är allt som behövs för att få en deg som är enkel att arbeta med för att göra dekorationer i alla former man kan komma på. Efter en timma i ugnen är dekorationerna klara att hängas i granen, i fönstret, i kransen, som pynt på blomkrukan eller som här, som siffror och dekorationer till adventsljusstaken.


Den här gången tillverkade jag massor av stjärnor i olika storlekar. Jag valde att måla mina stjärnor i efterhand, men det går också att tillsätta karamellfärg, kakao eller liknande i degen för att få färg på pysslet.


Önskar er en härlig, pysslig tredje advent!

7 kommentarer:

House and Garden by Bia sa...

Oj jag kommer ihåg "trolldeg"...så nostalgiskt ;))).....så fint det blev....önskar dej en fin kväll, med mycket mys ;))
Kram från bia

Anneli sa...

Trolldeg minns jag mycket väl!

Först gjorde mamma det till mig, sedan gjorde jag till mina barn och på senare år har jag pysslat ihop olika "marina" kustmotiv, såsom fiskmåsar små fiskebodar osv.

Dina stjärnor blev ju jättefina, knycker nog din idé där om jag får....

Fin kväll,
Kram Anneli

choicesbyannie sa...

Härlig pysselide och tänk så smart att man redan har allt hemma,)
Hm undrar om det kanske blir lite degpyssel i veckan här i sjukstugan.
Önskar dig en fin vecka
Kram
Annie

Marie maräng sa...

Tänk att trolldeg har jag alldeles glömt bort kanske för att det är ju ett tag sedan man var liten eller hade små barn ;)

Fin fina stjärnor det blev!

Ha en fin vecka!
Kram Marie

Hjärtruds Stuga sa...

Vilket bra tips. Jag hade alldeles glömt bort trolldeg. Det gjorde vi när barnen var små men sedan har det fallit i glömska. Nu blev jag sugen på pyssel.

Ha en bra vecka

Kram Karin

Huset på Backavägen sa...

Det var ett supertips! Trolldeg har jag alldeles glömt bort, användbart till mycket. Väldigt fint du har!
Kram Anki

Anna sa...

Jodå, trolldeg använder barnen ganska flitigt här hemma! Men att man själv kan göra så fina saker som du gjort har jag faktiskt inte tänkt på! Jättefint blev det!

Jadu...Jag har fått mig en läxa ang. telefonförsäljare...Tele2 är ju ett så stort bolag att man trodde de var seriösa och kunde hjälpa en när det blivit fel. Men nej - kundvård var inte deras grej tydligen:( USCH!! Summan inkl.moms är nästan 6.000:- Sjukt!
Kram Anna