torsdag 24 april 2014

Frostfritt....?

Vilka fantastisk dagar vi har nu! Underbart att få vara utomhus och njuta av sol och vårvärme!

Med det här fina vädret kommer också lusten att flytta ut blommor förstås, men jag undrar om man vågar göra det redan? Det hade varit bra om man kunde få en garanti för att det kommer att vara frostfritt nu. =) I annat fall får här väl bäras lite fram och tillbaka, för nu är det dags för det lilla som odlats inomhus att flytta ut. Jag har använt äggkartonger att odla i. Jag har tagit av locket på kartongerna och använt det som botten, och mellan lagren har jag lagt lite plastfolie för att skydda fönsterbrädorna där kartongerna står mot fukten. Hålen i kartongerna där det tidigare varit ägg har fyllts med jord och frön, som här med tomater.


Ett väldigt roligt och enkelt sätt att odla på, och även luktärt och paprika har odlats i äggkartong. Paprikan verkar inte riktigt vilja dyka upp, men vi får väl se, ännu har vi ju massor av varma dagar framför oss! Ser också fram emot att få flytta ut lite pelargoner och köpa hem lite nya blommor att ha utanför dörren.

Det här är nog min absoluta favorittid på hela året, när solen och värmen dyker upp och förändrar grått till härligt grönt igen!


Tack snälla ni för alla fina kommentarer, de värmer verkligen! Väldigt roligt att få sitta vid bloggen igen, även om det kanske blir lite längre mellan inläggen än tidigare.

Hoppas ni har lika härligt vårväder hos er som jag har här! Önskar er en fin dag!

4 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Men så smart med äggkartonger, här har det planterats i toarullar;)

Varmt välkommen tillbaka, du har varit saknad.
Kram
Annie

Anneli sa...

Riktigt smart att odla så i kartonger.
Själv köper jag gärna färdiga plantor, lat som jag är.

Kul att du är på G igen,
kram Anneli

Änglarum sa...

Hej! själv så är jag dålig på att förså..kanske jag borde sätta fart :))om det skall hinna bli något! fiffig ide... trevlig helg Petra! kram Jessica

Anonym sa...

När det gäller frösådder, så är jag nog lite lat... eller har för dåligt med plats.
Det blir en tur till blomsterlandet när det är dax.
Ha det bra!
Kram Birgitta