onsdag 14 januari 2015

Mellan vinter och vår...

Hur har ni det i blåsten? Hoppas ni alla klarat er fint undan stormen! Jag är lyckligt lottad som får bo som jag gör, mitt i skogen, och jag gillar att ha granarna nära, men inte för nära förstås... Måste erkänna att jag var lite nervös i lördags natt när det blåste som värst utanför dörren. Men vi klarade oss riktigt bra. Ett träd föll ner precis vid tomtgränsen, men på tryggt avstånd ifrån huset och det missade också bilarna på gården. Sedan hade vi förstås strömavbrott under ett halvt dygn, men tack vare dunkar med vatten, vedspis och kamin, så blev inte heller det något problem. Nätet fick vi tillbaka först igår kväll, men det kan man ju faktiskt klara sig utan ett tag, om man måste... =) Har förstås saknat bloggläsandet, men det får jag ta igen nu. =)


I förra veckan plockades julen bort och jag går fortfarande och plockar runt i köket, och flyttar saker. Kan just inte bestämma mig för hur jag vill ha det. Kärt besvär. =) Något som jag iallafall är helt säker på att jag vill ha i köket, är massor av söta vårblommor. Brickan med lite av varje har fått byta bänk i köket och den har också fått ta hand om årets första krokus, jag gillar!


Krokusen påminner om att vi nu är på väg mot ljusare tider igen, och även om det är ett tag kvar till vår, kan man ju drömma lite. Och jag ska definitivt börja fundera på vad man kan förså inför vår och sommar. Jag har ju gjort några försök att så tomater de senaste åren, men de har aldrig blivit klara i tid, så de är nog dags att få i jorden snart.


Ser förstås också fram emot att få ljuset tillbaka eftersom vintern hittills varit ganska snöfri, och därför också mörk. Men fram till dess får krokus, scilla och pärlhyacinter lysa upp tillvaron här hemma. =)

God onsdag önskar jag er alla som tittar in!

7 kommentarer:

choicesbyannie sa...

Härligt med vårblommor, ska också köpa mig någon härlig vårig blomma till helgen tror jag bestämt.
Men visst var det lite läskigt i söndags morgon. Jag var vaken och kände hur hela huset liksom skakade. Ja riktigt läskigt var det allt.

En fin dag önskar jag dig
Kram
Annie

House and Garden by Bia sa...

Visst är det mysigt med vårblommor ;)
Ska på stan idag, kanske jag köper med mej någon vårblomma hem ;))...här har det kommit mycket snö nu och idag har vi hela 13- minusgrader...men ut på stan det ska jag, haha...
Ha en fin dag!
Kram bia

Huset på Backavägen sa...

Vi har klarat oss undan stormen men det har kommit desto mer snö. Ca 35 cm snö kom det på ett dygn. Mysigt tycker jag så barnen kan åka pulka och att det blir så ljust. Idag har det varit 2 plusgrader så jag hoppas inte det här smälter bort nu. Må så gott!
Kram Anki

Anneli sa...

Vårblommor behöver vi såhär års tror jag.
Har varit iväg och handlat lite vårkänslor idag.
Behövs i detta väder som vi har här nu.

Ha det fint,
kram Anneli

Maria sa...

När jag fick se namnet på din blogg, torpliv, ja då fick jag kika in här. Önskar mig också ett torp i skogen men än så länge får det bli till en dröm.Längtar efter dom där härliga första blommorna som kommer på våren.
Önskar dig en skön helg/kram

Gunillasljusglimtar sa...

Ja man går o plockar o grejar efter julgrejorna! Ja blåsten ställde till mycket problem.Vi klarade oss bra,fast vi var ute o åkte på vägen på kvällen ,det var riktigt otäckt! Ja nu är det ljusare på kvällen eller em kanske det kallas...:) Kram o gonatt på dig ♥ Gunilla

No34 sa...

Skönt att Ni klarade Er hyfsat lindrigt undan. Söta små vårlökar...
Önskar Dig en ny fin vecka, kram Kate