torsdag 19 februari 2015

Längtar...

Solsken, plusgrader, snö som smälter och droppande från taken, det ger mig vårkänslor. Vi hade några sådana dagar för inte alls så länge sedan, och då längtar jag genast ut i trädgården. Ser fram emot att gå runt och leta vårtecken och att få sätta fingrarna i jorden och pyssla om de blommor som visar sig.

Men än så länge ligger det vita täcket kvar, så något pyssel i trädgården blir det inte, men väl inomhus. Har planterat om pelargonerna och försöker väcka dem ur vintervila, och sedan har jag stoppat frön av olika slag i jord. Nu hoppas jag att paprika och tomat ska växa upp och bli fina plantor till våren.


När jag blir sådär så att jag vill odla och plantera i massor, då kan jag prova allt möjligt. De två mest otippade varianterna i år har planterats i våra gamla kaffemuggar som har landat i det lilla miniväxthuset. Egentligen förväntar jag mig inte att få se något växa upp här, men visst är det roligt att testa. Vad tror ni om...kiwi?


..och zucchini? Nej, jag har svårt att tro att det kommer att titta fram något här. =)
Jag vill minnas att jag också plockade in frön från flera blommor i fjol, så här blir nog mer planterat framöver, och förmodligen med betydligt större chans att lyckas. =)


Har ni börjat odla något för våren? Tänk att våren kanske väntar alldeles runt hörnet...längtar..
Ha en fin dag!

3 kommentarer:

No34 sa...

"Förr i tiden" var jag en duktig planterare..... Det var då det!! Kanske skulle ta mig i kragen i år, det är ju kul med resultateten :)
Ja, idag blir det ca 8 grader varmt, så då blir det takdropp ... :)
Torsdagskram från Kate

Anna sa...

Kul och inspirerande!
Jag har inte börjat plantera än, men snart kliar det i fingrarna:)
Jag brukar förodla tomater, aster och kryddväxter. Funderar även på gurka i år, men jag vet inte...
Jag har provat i många år i växthuset, men bara lyckats 1 år av kanske 7 års försök...
Kram Anna

Stolpås Gård sa...

Japp här har det planterats basilika, klockranka och stockros än så länge. Men idag ska det köpas mer fröer, så till veckan smäller det till igen. Blommorna har jag dock inte börjat med än, fast det skulle behövas kan jag säga...
Lycka till med dina pellisar och sådden. Kiwi verkar hur spännande som helst! Hoppas du delar med dig av erfarenheten framöver.
Kram Sussi på Stolpås